Sekcja tematyczna:
Dokumenty artyst�w
Andrzej Pierzgalski (1938-2016) za�o�y� i prowadzi� w �odzi w latach siedemdziesi�tych Galeri� A4. W Sztuce i Dokumentacji otwarta zosta�a w 2012 roku po�wi�cona mu galeria. Od 2018 roku kuratorem galerii jest Leszek Brogowski.
Po drugiej wojnie �wiatowej dokona� si� gwa�towny proces dekonstrukcji tradycyjnego poj�cia dzie�a sztuki: procesualno�� i informacja zast�pi�y materialny przedmiot; dokumenty zast�puj�ce dzie�o odnoszono raczej do procesu pracy, ni� do aktu tw�rczego; intelektualizacja proces�w artystycznych przeciwstawiona zosta�a estetycznemu fanatyzmowi; dyskrecja, umiarkowanie i pow�ci�gliwo�� przeciwstawiono wystawno�ci, spektakularyzacji i przesadno�ci, zw�aszcza rynku sztuki itd. Jednym z najciekawszych miejsc, gdzie zatar�y si� wyra�ne kontury poj�cia dzie�a sztuki, jest w�a�nie jego pogranicze z dokumentem. Historycy sztuki rozr�niaj� jeszcze cz�sto dzie�o jako w�a�ciwy przedmiot bada� oraz towarzysz�ce mu dokumenty, takie jak: zam�wienie, umow� o dzie�o, dokument notarialny, itp., jako materia� jedynie towarzysz�cy badaniom. W odniesieniu do wielu praktyk wsp�czesnej sztuki rozr�nienie to nie da si� ju� zastosowa�, bo dzie�o mo�e mie� dzi� posta� dokumentu, a dokument mo�e zast�powa� dzie�o; cz�sto te dwie funkcje nak�adaj� si� na siebie lub wsp�istniej�. W pracy Dokument (1963), do dzie�a zainspirowanego notatkami Marcela Duchampa, Robert Morris do��czy� akt notarialny - Statement of Esthetic Withdrawal - na mocy kt�rego wycofywa� ze� wszelkie jako�ci estetyczne; je�li dokument ten od��czy� od pracy i rozpatrywa� jedynie jako jej uzupe�nienie, praca zmieni ca�kowicie sw�j charakter. Mo�na nawet zada� sobie pytanie, czy dzie�o nie jest jedynie specyficznym dokumentem i �ladem procesu artystycznego. Program galerii Dokumenty Sztuki skupi si� jednak odt�d na dokumentach drukowanych: nie na tzw. drukach artystycznych, ale na dokumentach, kt�rych no�nikiem jest przemys�owy offset, kserokopia a nawet r�cznie sk�adane, kauczukowe czcionki, czyli techniki reprodukcji mechanicznej, o kt�rych pisze Walter Benjamin na wst�pie swojego eseju: "Niesamowite zmiany, jakie wywo�a�o w literaturze pojawienie si� druku, techniczna reprodukcja pisma, s� zreszt� znane. A stanowi� one zaledwie jeden, jakkolwiek nad wyraz wa�ny, szczeg�owy przypadek zjawiska, rozpatrywanego tutaj w skali historii powszechnej. Do drzeworytu dochodz� w okresie �redniowiecza miedzioryt i sztych, a na pocz�tku dziewi�tnastego wieku - litografia."[1] Ot� offset to tylko udoskonalona i uprzemys�owiona litografia, gdzie p�yty cynkowe zast�pi�y zbyt ci�ki kamie� litograficzny, umo�liwiaj�c tym sposobem masowy druk fotografii. Wykorzystanie przemys�owego druku jako pod�o�a dokument�w sztuki (manifesty, pisma artystyczne, ksi��ki artyst�w, katalogi, ulotki, zaproszenia, poezja wizualna, itp.) sta�o si� impulsem do g��bokich przemian nie tylko praktyk artystycznych, ale tak�e - jak przewidywa� to Benjamin - samego poj�cia sztuki. Prezentowane tu dokumenty sztuki b�d� zatem okazj� do prze�ledzenia najwa�niejszych etap�w i aspekt�w tych przemian.
Kuratorem galerii od 2018 roku jest Leszek Brogowski (since 2018).
[1] Walter Benjamin, �Dzie�o sztuki w dobie reprodukcji technicznej,� w Tw�rca jako wytw�rca, red. Hubert Or�owski, t�umaczenie Hubert Or�owski i Janusz Sikorski (Pozna�: Wydawnictwo Pozna�skie, 1975), 68.
Propozycje do tej sekcji nadyyla� do Leszka Brogowskiego: leszek.brogowski@univ-rennes2.fr
|