Art & Documentation

<<< BACK / WSTECZ    

SZTUKA i DOKUMENTACJA - informacje o zawarto�ci / materia�y w opracowaniu

Zapraszamy do nadsy�ania artyku��w

Propozycje nale�y nadsy�a� na adres:
email: journal@doc.art.pl




Sztuka i Dokumentacja nr 31 / Art and Documentation no. 31

Spis Tre�ci / Table of Contents

Sekcja / Section

Dlaczego nie by�o wielkich artystek? Historia sztuki w Polsce pi��dziesi�t lat od publikacji s�ynnego eseju Lindy Nochlin /Why Have There Been No Great Female Artists? History of Art in Poland Fifty Years Since the Publication of Linda Nochlin's Famous Essay

red. / ed. by Karolina �abowicz-Dymanus

Karolina �abowicz-Dymanus, O Historii Sztuki w Polsce w Pi��dziesi�t Lat od Publikacji S�ynnego Eseju Lindy Nochlin / On the History of Art in Poland in Fifty Years Since the Publication of Linda Nochlin's Famous Essay

Karolina Majewska-G�de, Cie� Wschodu - Cie� Zachodu. Praktyka Artystyczna Ewy Partum w Kontek�cie i Wobec Inicjatyw Feministycznych w Berlinie Zachodnim / Shadow of the East - Shadow of the West. Ewa Partum's Artistic Practice in the Context, and Towards Feminist Initiatives in West Berlin

Magdalena Kasa, Mistrzynie Drugiego Planu. O Polskich Rze�biarkach, Pomnikach i Barierach Nie-do-przekroczenia / The Mistresses of the Second Tier. On Polish Female Sculptors, Monuments, and Insurmountable Obstacles

Magdalena Dembek, Tw�rczo�� Graficzna jako Zapis Wydarze� z �ycia. Na Przyk�adzie Prac Teresy Jakubowskiej (1954-1965) z Okresu Toru�skiego / Graphic Creativity as a Record of Life Events. On the Example of Teresa Jakubowska's (1954-1965) Works from her Toru� Period

ENGLISH SUMMARIES. Why Have There Been No Great Female Artists? History of Art in Poland Fifty Years Since the Publication of Linda Nochlin's Famous Essay

Sekcja / Section Beer as Ready-made

Jana Orlov�, Beer in Czech Art

Dunja Slav�kov�, K�i�ovnick� �kola �ist�ho humoru bez vtipu

Kristine Stiles, Tom Marioni's Beer Art and Philosophy project

VARIA

Pawe� Leszkowicz, Gina Pane and Krzysztof Jung: Queer Love in European Performance Art of the 1970s

Bogus�aw Jasi�ski, Funktor 'as' i Sztuka Konceptualna / Functor 'as' and Conceptual Art

GALERIA im. ANDRZEJA PIERZGALSKIEGO. Dokumenty Artyst�w 10 / ANDRZEJ PIERZGALSKI GALLERY. Artists' Documents 10 / GALERIE d�di�e a ANDRZEJ PIERZGALSKI. Documents d'Artistes 10

Leszek BROGOWSKI, Edycja 10 - Za�o�enia Programowe / Edition 10 - Program Assumptions / �dition 10 - Hypotheses du Programme

Leszek Brogowski, Etre ou ne pas etre de l�art. Caricature politique et peinture a soi-meme chez Ad Reinhardt

David Rybak, Les Cartoons de Ad Reinhardt

BOOKS

Estetyka po estetyce. Prolegomena do ontologii procesu tw�rczego Bogus�awa Jasi�skiego - dwug�os krytyczny o ksi��ce / Aesthetics after aesthetics. Prolegomena to the ontology of the creative process by Bogus�aw Jasi�ski - two critical commentaries on the book

Edward Karolczuk, Estetyka Sztuki Efemerycznej / Aesthetics of Ephemeral Art

El�bieta �ubowicz, Krytyka sztuki Jerzego Ludwi�skiego a estetyka proces�w tw�rczych Bogus�awa Jasi�skiego / Jerzy Ludwi�ski's art criticism and the aesthetics of Bogus�aw Jasi�ski's creative processes


Informacje 'dla autor�w' / Infos 'for authosrs': http://www.journal.doc.art.pl/zasady_pisania_tekstow_menu.html.

CALL FOR PAPERS



Sekcje tematyczne - otwarty nab�r:

Fluxus w krajach Europy.

VARIA

KSI��KI

HISTORIA RUCHU GALERYJNEGO

PROJEKTY - KOLEKTYWY - INICJATYWY

MOJA DEFINICJA SZTUKI PERFORMANCE


Sekcja tematyczna:

Dokumenty artyst�w

Andrzej Pierzgalski (1938-2016) za�o�y� i prowadzi� w �odzi w latach siedemdziesi�tych Galeri� A4. W Sztuce i Dokumentacji otwarta zosta�a w 2012 roku po�wi�cona mu galeria. Od 2018 roku kuratorem galerii jest Leszek Brogowski.

Po drugiej wojnie �wiatowej dokona� si� gwa�towny proces dekonstrukcji tradycyjnego poj�cia dzie�a sztuki: procesualno�� i informacja zast�pi�y materialny przedmiot; dokumenty zast�puj�ce dzie�o odnoszono raczej do procesu pracy, ni� do aktu tw�rczego; intelektualizacja proces�w artystycznych przeciwstawiona zosta�a estetycznemu fanatyzmowi; dyskrecja, umiarkowanie i pow�ci�gliwo�� przeciwstawiono wystawno�ci, spektakularyzacji i przesadno�ci, zw�aszcza rynku sztuki itd. Jednym z najciekawszych miejsc, gdzie zatar�y si� wyra�ne kontury poj�cia dzie�a sztuki, jest w�a�nie jego pogranicze z dokumentem. Historycy sztuki rozr�niaj� jeszcze cz�sto dzie�o jako w�a�ciwy przedmiot bada� oraz towarzysz�ce mu dokumenty, takie jak: zam�wienie, umow� o dzie�o, dokument notarialny, itp., jako materia� jedynie towarzysz�cy badaniom. W odniesieniu do wielu praktyk wsp�czesnej sztuki rozr�nienie to nie da si� ju� zastosowa�, bo dzie�o mo�e mie� dzi� posta� dokumentu, a dokument mo�e zast�powa� dzie�o; cz�sto te dwie funkcje nak�adaj� si� na siebie lub wsp�istniej�. W pracy Dokument (1963), do dzie�a zainspirowanego notatkami Marcela Duchampa, Robert Morris do��czy� akt notarialny - Statement of Esthetic Withdrawal - na mocy kt�rego wycofywa� ze� wszelkie jako�ci estetyczne; je�li dokument ten od��czy� od pracy i rozpatrywa� jedynie jako jej uzupe�nienie, praca zmieni ca�kowicie sw�j charakter. Mo�na nawet zada� sobie pytanie, czy dzie�o nie jest jedynie specyficznym dokumentem i �ladem procesu artystycznego. Program galerii Dokumenty Sztuki skupi si� jednak odt�d na dokumentach drukowanych: nie na tzw. drukach artystycznych, ale na dokumentach, kt�rych no�nikiem jest przemys�owy offset, kserokopia a nawet r�cznie sk�adane, kauczukowe czcionki, czyli techniki reprodukcji mechanicznej, o kt�rych pisze Walter Benjamin na wst�pie swojego eseju: "Niesamowite zmiany, jakie wywo�a�o w literaturze pojawienie si� druku, techniczna reprodukcja pisma, s� zreszt� znane. A stanowi� one zaledwie jeden, jakkolwiek nad wyraz wa�ny, szczeg�owy przypadek zjawiska, rozpatrywanego tutaj w skali historii powszechnej. Do drzeworytu dochodz� w okresie �redniowiecza miedzioryt i sztych, a na pocz�tku dziewi�tnastego wieku - litografia."[1] Ot� offset to tylko udoskonalona i uprzemys�owiona litografia, gdzie p�yty cynkowe zast�pi�y zbyt ci�ki kamie� litograficzny, umo�liwiaj�c tym sposobem masowy druk fotografii. Wykorzystanie przemys�owego druku jako pod�o�a dokument�w sztuki (manifesty, pisma artystyczne, ksi��ki artyst�w, katalogi, ulotki, zaproszenia, poezja wizualna, itp.) sta�o si� impulsem do g��bokich przemian nie tylko praktyk artystycznych, ale tak�e - jak przewidywa� to Benjamin - samego poj�cia sztuki. Prezentowane tu dokumenty sztuki b�d� zatem okazj� do prze�ledzenia najwa�niejszych etap�w i aspekt�w tych przemian.

Kuratorem galerii od 2018 roku jest Leszek Brogowski (since 2018).

[1] Walter Benjamin, �Dzie�o sztuki w dobie reprodukcji technicznej,� w Tw�rca jako wytw�rca, red. Hubert Or�owski, t�umaczenie Hubert Or�owski i Janusz Sikorski (Pozna�: Wydawnictwo Pozna�skie, 1975), 68.

Propozycje do tej sekcji nadyyla� do Leszka Brogowskiego: leszek.brogowski@univ-rennes2.fr


    Sztuka i Dokumentacja

<<< BACK / WSTECZ