SZTUKA i DOKUMENTACJA - informacje o zawartości / materiały w opracowaniu
Zapraszamy do nadsyłania artykułów
Propozycje należy nadsyłać na adres:
email: journal@doc.art.pl
Art and Documentation no. 26
Spis Treści / Table of Contents
Sekcja / Section
Universal Gardens. Biodiversity Imagined
Red. / Edit. by Cornelia LAUF
Cornelia LAUF, Introduction. Art & Ecology at the Villa of Livia, Prima Porta, Rome
Bernard Anson SILJ, Foreword. Leaves from My Album
Giulia CANEVA, A Garden of the Soul and an Interpretation of Life: The Hypogeal Painting of the Garden Room of the Villa of Livia
Crispin CORRADO, Biodiversity in the Ancient Roman World
June di SCHINO, Livias Garden: A Paradise for the Table
Margaret KNELLER, Outside Prima Porta, and Within - Instances of Biodiversity
K. Sara MYERS, Botanical Imperialism and Metamorphic Biodiversity: Livia and Ovid
Silvia RONCHEY, Laura BORGHETTI and Giulia Maria PAOLETTI, Biodiversity in Byzantium: Between Patrons, Manuscripts and Botanical Travels
Nicolas LINEY, Biodiverse Poems, Posthuman Poets: Gardens in/as Imperial Roman Poetry
Cornelia LAUF and Flavia PRESTININZI, Contemporary Artists Herbarium
Gabriel Alonso; Susannah Bosanquet; Martha Boyden; Bill Burns; Francesco Ciavaglioli; Marcello Crescenzi; Raffaella Crispino; Sabine Delafon; Mark Dion; Lise Dulcaux; Karolina Dworska; Nina Eaton; Saskia Fischer; Valentina Furian; Iulia Iulia Ghiţa; Tommaso Gorla; Alexander Hamilton; Hanna Hildebrand; Debora Hirsch; Taylor Hoppes; Marija Maa Jovanovic; Anka Lesniak; Karolina Liusikova; Adelle Lutz; Aleksandra Mir; Caterina Morigi; Christian Philipp Müller; Txuspo Poyo; Andrea Polichetti; Barbara Prenka; Ivars (William H. Sullivan); Sarah de Teliga; Aki Turunen; Meyer Vaisman; Daniele Zoico
Art and Documentation no. 27
Spis Treści / Table of Contents
Sekcja / Section
Exhibiting Polish Art Abroad, 1918-2019: Curators, Festivals, Institutions
Red. / Edit. by Małgorzata KAZMIERCZAK
Katalin BALAZS, Exhibiting Polish Fabric Art in Hungary in the 1960s-1970s
Łukasz BIAŁKOWSKI, A Firecracker, a Light at the End of the Tunnel? The First Polish Programme of Residential Stays for Artists in the US
Mateusz M. BIECZYŃSKI, A Getaway From Socialist Realism. State-Organised Overseas Exhibitions as the Road to Fame of the Polish School of Posters
Maciej GUGAŁA, Entangled in Contexts: Ten Years after the Side by Side Exhibition in Berlin's Martin-Gropius-Bau
Anna DZIERŻYC-HORNIAK, From a Demarcation Line to a Living Archive. Documentary Exhibitions of the Foksal Gallery on the British Isles
Jeannine HARDER, The International Poster Exhibition Vienna 1948
Małgorzata KAZMIERCZAK, The Castle of Imagination Festival on Tour and in Exile: Providence, Carlisle and Schloss Bröllin
Sonia KĄDZIOŁKA, Between Haptic and Visual. About Polish Fiber Art at the International Biennials of Tapestry in Lausanne
Karolina KOLĘNDA, Władysław Hasior's Exhibitions in Sweden
Wiktoria KOZIOŁ, Bakunin in Dresden (1990-1991) as the Concept of the Political Art of the New Left during the Transformational Changes in Poland
Camilla LARSSON, The Politics of Appearance: Tadeusz Kantor Exhibiting in Sweden 1958-2014
Jarosław LUBIAK, Recognizing a Polish National Idiom in Global Art: Two Exhibitions of Polish Contemporary Art Abroad
Krzysztof SIATKA, Hamdi el Attar and the Stoffwechsel exhibitions in Kassel
Bernadeta STANO, The Thaw, or Warming in Cracow's Artistic Community Relations with the West, and Consequences to Art
Klara KEMP-WELCH, Presences Polonaises
GALERIA im. ANDRZEJA PIERZGALSKIEGO. Dokumenty Artystów 8 / ANDRZEJ PIERZGALSKI GALLERY. Artists' Documents 8 / GALERIE dédiée a ANDRZEJ PIERZGALSKI. Documents d'Artistes 8
Leszek BROGOWSKI, Edycja 8 - Założenia Programowe / Edition 8 - Program Assumptions / Édition 8 - Hypotheses du Programme
ROZPAKOWYWANIE ZIELONEGO PUDEŁKA MARCELA DUCHAMPA / UNPACKING THE GREEN BOX OF MARCEL DUCHAMP / DEBALAGE DE LA BOITE VERTE DE MARCEL DUCHAMP
O Zielonym Pudełku (opis eksponatu z kolekcji FRAC Limousin) / About The Green Box (notice from the collection of the FRAC Limousin) / Sur La Boîte Verte de Marcel Duchamp (notice de la collection du FRAC Limousin)
Marcel DUCHAMP, La Boîte Verte [faksymile]
Marcel DUCHAMP, La Boîte Verte [przeklad według transkrypcji Michela Sanouillet]
Leszek BROGOWSKI, Aurélie NOURY, Rozpakowywanie Zielonego Pudełka. Druga Połowa Pytania: Zielone Pudełko z Kolekcji Ernesta T. (z interwencjš Mathieu Saladin) [tłumaczenie]
Leszek BROGOWSKI, Aurélie NOURY, Déballage de La Boîte Verte. L'Autre Moitié de la Question: La Boîte Verte de la Collection d'Ernest T. (avec intervention de Mathieu Saladin)[reprint Sans Niveau ni Métre. Journal du Cabinet du Livre D'artiste, Numéro 30, 26 septembre / 14 novembre 2013]
Ernest T., Biografia i Wybór Prac / Biography and Selected Works / Biographie et Sélection d'Oeuvres
Summary
DUCHAMP STUDIES
Brigitte AUBRY, "Relique" Authentique et "Répliques" Factices? Le Grand Verre de Marcel Duchamp a Travers ses "Autres" / Authentic "Relic" and False "Replicas"? Marcel Duchamp's Large Glass as seen Through Its "Others"
Aurélie NOURY, 12 Artystow Francuskich Nawišzujšcych do Marcela Duchampa / 12 French Artists Referring to Marcel Duchamp / 12 Artistes Français Renouant avec Marcel Duchamp
Biblioteka Marcela Duchampa / Marcel Duchamp's Library
Marc DÉCIMO, La Bibliotheque de Marcel Duchamp / The Library of Marcel DDuchamp [tłumaczenie (fragment)]
Aurélie NOURY, Rekonstrukcja Biblioteki Marcela Duchampa (5 photos + informacja nt. methody) / Reconstruction of Marcel Duchamp's Library (5 photos + information on the method) / Reconstitution de la Bibliotheque de Marcel Duchamp (5 photos + informations sur la méthode)
|
Informacje 'dla autorów' / Infos 'for authosrs': http://www.journal.doc.art.pl/zasady_pisania_tekstow_menu.html.
CALL FOR PAPERS
Sekcje tematyczne - otwarty nabór:
Fluxus w krajach Europy.
VARIA
KSIĄŻKI
HISTORIA RUCHU GALERYJNEGO
PROJEKTY - KOLEKTYWY - INICJATYWY
MOJA DEFINICJA SZTUKI PERFORMANCE
Sekcja tematyczna:
Dokumenty artystów
Andrzej Pierzgalski (1938-2016) założył i prowadził w Łodzi w latach siedemdziesiątych Galerię A4. W Sztuce i Dokumentacji otwarta została w 2012 roku poświęcona mu galeria. Od 2018 roku kuratorem galerii jest Leszek Brogowski.
Po drugiej wojnie światowej dokonał się gwałtowny proces dekonstrukcji tradycyjnego pojęcia dzieła sztuki: procesualność i informacja zastąpiły materialny przedmiot; dokumenty zastępujące dzieło odnoszono raczej do procesu pracy, niż do aktu twórczego; intelektualizacja procesów artystycznych przeciwstawiona została estetycznemu fanatyzmowi; dyskrecja, umiarkowanie i powściągliwość przeciwstawiono wystawności, spektakularyzacji i przesadności, zwłaszcza rynku sztuki itd. Jednym z najciekawszych miejsc, gdzie zatarły się wyraźne kontury pojęcia dzieła sztuki, jest właśnie jego pogranicze z dokumentem. Historycy sztuki rozróżniają jeszcze często dzieło jako właściwy przedmiot badań oraz towarzyszące mu dokumenty, takie jak: zamówienie, umowę o dzieło, dokument notarialny, itp., jako materiał jedynie towarzyszący badaniom. W odniesieniu do wielu praktyk współczesnej sztuki rozróżnienie to nie da się już zastosować, bo dzieło może mieć dziś postać dokumentu, a dokument może zastępować dzieło; często te dwie funkcje nakładają się na siebie lub współistnieją. W pracy Dokument (1963), do dzieła zainspirowanego notatkami Marcela Duchampa, Robert Morris dołączył akt notarialny - Statement of Esthetic Withdrawal - na mocy którego wycofywał zeń wszelkie jakości estetyczne; jeśli dokument ten odłączyć od pracy i rozpatrywać jedynie jako jej uzupełnienie, praca zmieni całkowicie swój charakter. Można nawet zadać sobie pytanie, czy dzieło nie jest jedynie specyficznym dokumentem i śladem procesu artystycznego. Program galerii Dokumenty Sztuki skupi się jednak odtąd na dokumentach drukowanych: nie na tzw. drukach artystycznych, ale na dokumentach, których nośnikiem jest przemysłowy offset, kserokopia a nawet ręcznie składane, kauczukowe czcionki, czyli techniki reprodukcji mechanicznej, o których pisze Walter Benjamin na wstępie swojego eseju: "Niesamowite zmiany, jakie wywołało w literaturze pojawienie się druku, techniczna reprodukcja pisma, są zresztą znane. A stanowią one zaledwie jeden, jakkolwiek nad wyraz ważny, szczegółowy przypadek zjawiska, rozpatrywanego tutaj w skali historii powszechnej. Do drzeworytu dochodzą w okresie średniowiecza miedzioryt i sztych, a na początku dziewiętnastego wieku - litografia."[1] Otóż offset to tylko udoskonalona i uprzemysłowiona litografia, gdzie płyty cynkowe zastąpiły zbyt ciężki kamień litograficzny, umożliwiając tym sposobem masowy druk fotografii. Wykorzystanie przemysłowego druku jako podłoża dokumentów sztuki (manifesty, pisma artystyczne, książki artystów, katalogi, ulotki, zaproszenia, poezja wizualna, itp.) stało się impulsem do głębokich przemian nie tylko praktyk artystycznych, ale także - jak przewidywał to Benjamin - samego pojęcia sztuki. Prezentowane tu dokumenty sztuki będą zatem okazją do prześledzenia najważniejszych etapów i aspektów tych przemian.
Kuratorem galerii od 2018 roku jest Leszek Brogowski (since 2018).
[1] Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w Twórca jako wytwórca, red. Hubert Orłowski, tłumaczenie Hubert Orłowski i Janusz Sikorski (Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1975), 68.
Propozycje do tej sekcji nadyylać do Leszka Brogowskiego: leszek.brogowski@univ-rennes2.fr
|
|