|
Sekcja tematyczna:
Dokumenty artyst w
Andrzej Pierzgalski (1938-2016) za o y i prowadzi w odzi w latach siedemdziesi tych Galeri A4. W Sztuce i Dokumentacji otwarta zosta a w 2012 roku po wi cona mu galeria. Od 2018 roku kuratorem galerii jest Leszek Brogowski.
Po drugiej wojnie wiatowej dokona si gwa towny proces dekonstrukcji tradycyjnego poj cia dzie a sztuki: procesualno i informacja zast pi y materialny przedmiot; dokumenty zast puj ce dzie o odnoszono raczej do procesu pracy, ni do aktu tw rczego; intelektualizacja proces w artystycznych przeciwstawiona zosta a estetycznemu fanatyzmowi; dyskrecja, umiarkowanie i pow ci gliwo przeciwstawiono wystawno ci, spektakularyzacji i przesadno ci, zw aszcza rynku sztuki itd. Jednym z najciekawszych miejsc, gdzie zatar y si wyra ne kontury poj cia dzie a sztuki, jest w a nie jego pogranicze z dokumentem. Historycy sztuki rozr niaj jeszcze cz sto dzie o jako w a ciwy przedmiot bada oraz towarzysz ce mu dokumenty, takie jak: zam wienie, umow o dzie o, dokument notarialny, itp., jako materia jedynie towarzysz cy badaniom. W odniesieniu do wielu praktyk wsp czesnej sztuki rozr nienie to nie da si ju zastosowa , bo dzie o mo e mie dzi posta dokumentu, a dokument mo e zast powa dzie o; cz sto te dwie funkcje nak adaj si na siebie lub wsp istniej . W pracy Dokument (1963), do dzie a zainspirowanego notatkami Marcela Duchampa, Robert Morris do czy akt notarialny - Statement of Esthetic Withdrawal - na mocy kt rego wycofywa ze wszelkie jako ci estetyczne; je li dokument ten od czy od pracy i rozpatrywa jedynie jako jej uzupe nienie, praca zmieni ca kowicie sw j charakter. Mo na nawet zada sobie pytanie, czy dzie o nie jest jedynie specyficznym dokumentem i ladem procesu artystycznego. Program galerii Dokumenty Sztuki skupi si jednak odt d na dokumentach drukowanych: nie na tzw. drukach artystycznych, ale na dokumentach, kt rych no nikiem jest przemys owy offset, kserokopia a nawet r cznie sk adane, kauczukowe czcionki, czyli techniki reprodukcji mechanicznej, o kt rych pisze Walter Benjamin na wst pie swojego eseju: "Niesamowite zmiany, jakie wywo a o w literaturze pojawienie si druku, techniczna reprodukcja pisma, s zreszt znane. A stanowi one zaledwie jeden, jakkolwiek nad wyraz wa ny, szczeg owy przypadek zjawiska, rozpatrywanego tutaj w skali historii powszechnej. Do drzeworytu dochodz w okresie redniowiecza miedzioryt i sztych, a na pocz tku dziewi tnastego wieku - litografia."[1] Ot offset to tylko udoskonalona i uprzemys owiona litografia, gdzie p yty cynkowe zast pi y zbyt ci ki kamie litograficzny, umo liwiaj c tym sposobem masowy druk fotografii. Wykorzystanie przemys owego druku jako pod o a dokument w sztuki (manifesty, pisma artystyczne, ksi ki artyst w, katalogi, ulotki, zaproszenia, poezja wizualna, itp.) sta o si impulsem do g bokich przemian nie tylko praktyk artystycznych, ale tak e - jak przewidywa to Benjamin - samego poj cia sztuki. Prezentowane tu dokumenty sztuki b d zatem okazj do prze ledzenia najwa niejszych etap w i aspekt w tych przemian.
Kuratorem galerii od 2018 roku jest Leszek Brogowski (since 2018).
[1] Walter Benjamin, Dzie o sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w Tw rca jako wytw rca, red. Hubert Or owski, t umaczenie Hubert Or owski i Janusz Sikorski (Pozna : Wydawnictwo Pozna skie, 1975), 68.
Propozycje do tej sekcji nadyyla do Leszka Brogowskiego: leszek.brogowski@univ-rennes2.fr
|